Tuesday, September 3, 2013

Betalar du också för hög bilskatt? Felaktig data i Transportstyrelsens vägtrafikregister. Toyota rapporterat fel?





Kort sammanfattning: Jag äger en 1997 Starlet (EP91) utan några som helst finesser, ingen turbo, ingen servo, ingen luftkonditionering, ingen ABS, inga elhissar, inget centrallås osv.. Dvs. en BASIC 3 dörrars modell helt enkelt. Jag tyckte bilskatten var väl hög för den här lilla pluttbilen så jag började kolla upp lite ”data”. Enligt transportstyrelsen vägtrafikregister så har min bil en tjänstevikt på 1020 kg. Jag tyckte denna vikt verkade orimligt högt så jag fortsatte att nysta i det. På ”Internet” finns uppgifter om att min bil väger runt 830-840 kg. Till detta ska en personvikt på 75 kg adderas. Vilket gör att den rimliga vikten som Transportstyrelsen BORDE ha i sina register skulle vara på runt 910 kg. Det skiljer således över 100 kg! Jag betalar med andra ord en felaktig bilskatt! För mycket! 


Följande kg siffror står på serienummerskylten på min Toyota Starlet 1997:
1345 kg (totalvikt inkl max last)
2245 kg (Max tågvikt, dvs bil och släpt)
1-        750 kg (maxvikt på axel 1)
2-      750 kg (max vikt på axel 2)
Tyvärr står inte tjänstevikten...

Bensintanken är på 45 liter
Oljemängden i motor, ca 4 liter
Växelådsoljan 2 liter (jag har nyss bytt)
Bromsolja, vet ej, gissar på 2 liter
Kylvätska, gissar på 6 liter
Spolarvätska, gissar på 5 liter
Olja till hydralkopplingen? 2 liter?

Det borde bli alla vätskor eftersom servo saknas.. Räkna 1kg per liter och summan blir 45+4+2+2+6+5 +2=66 kg vätskor.

Tittar vi på ett utdrag från bilregistret hos Transportstyrelsen ser det ut så här:
Här har man plötsligt fått en betydligt högre tjänstevikt!! FELAKTIG!!


Detta alltså i landet Sverige som borde ha ordning i sina register? Min egen slutsats är att Toyota tagit sin tyngsta modell (en Turbovariant som inte såldes i Sverige) och rapporterat in dess siffror. Då skulle vikten stämma. Tyvärr verkar ingen vilja ta tag i problemen. Toyota Sverige duckar och tänker inte ”rota mer i det här”, trots att dom inte alls rotat i det. Dom har troligen ingen ordning i sina register heller?!

Eftersom bilskatten idag beräknas på bland annat vikt och koldioxidutsläpp så blir jag blåst på pengar jag inte borde behöva betala. Rätt ska vara rätt!
Nedan kan du följa mailkonversationen med bland annat Transportstyrelsen och Mats Holmström hos Toyota Sweden AB.




Första frågan ställdes till Transportstyrelsen:

> Ämne :Fordon - Tekniska frågor (fordonsteknik)
> Fordon
>
> Kategori: Tekniska frågor (fordonsteknik)
>
> Fråga: Hejsan,
>
> Jag undrar hur ni väljer tjänstvikt på bilar?
>
> Jag har en Toyota Starlet EP91 av 1997 års modell. Enligt fordonsregistret så
> gäller följande för min bil:
> Tjänstevikt, kg: 1020
>
> Men överallt på Internet hittar jag betydligt lägre vikt för samma bilmodell.
> Att den modell som säljs i Sverige skulle väga så pass mycket mer finner jag orimligt.
> Kerb Weight (tjänstevikt) på väl under 900 kg. Allt från 840 kg och uppåt.
> Turbomodellen väger såklart lite mer. Jag har inte turbo, tror den aldrig sålts i Sverige.
>
> Exempelvis finns vikt här:
http://www.micra.com.au/community/message.php?messageid=17224
>
> Så stor är ju inte bilen att den skulle väga över 1000 kg även med motorolja och
> fulltankad tank?
>
> Eftersom skatten beräknas på vikten vore det väl bra om den stämde med verkligheten?
>
>
> Registreringsnummer: HXU658
>
> Kontaktas via: E-post

---- Jag fick följande svar ----

> Date: Fri, 23 Aug 2013 11:57:57 +0200
> Subject: Fordonsteknik Ä20130823-00951
> From:
vagtrafikregistret----- AT -------transportstyrelsen.    se
>
> Hej Per-Gunnar!
>
> Tack för ditt e-brev.
>
> Fordonet HXU658 är filregistrerat, vilket innebär att vi har inget underlag för
> att kontrollera de tekniska uppgifterna som är registrerade i vägtrafikregitret.
> Vänligen kontakta generalagenten Toyota och ställ dina frågor till dem.
>
> Med vänlig hälsning
>
> Carina Englund
> Handläggare Utredningsenheten, Tekniksektionen
> Transportstyrelsen

-----Då försökte jag hitta rätt mail till generalagenten Toyota
Och skickade följande mail som studsade runt en del innan det kom fram.----

Skickat: den 23 augusti 2013 12:46
Till:
 info------ AT ------ europeiskamotor.   se
Ämne:
 FW: Fordonsteknik Ä20130823-00951


Hej,
Jag ställde frågan varför tjänstevikten som transportsstyrelsen har i sina register inte verkar stämma med verkligheten på min bil (Toyota Starlet, från 1997), men blev hänvisad till er. Se mail korrespondans nedan.

Hoppas ni kan svara på mina frågor? För jag har väl kommit till generalagenten för Toyota Sverige?

Mvh Per-Gunnar

--- Till slut fick jag äntligen napp ----

From: mats.holmstrom -------   AT --------toyota.   se
Date: Mon, 26 Aug 2013 10:18:39 +0200


Hej Per-Gunnar!

Tack för din fråga som har åkt runt. Jag ska försöka svara så enkelt som möjligt.
Tjänstevikt (Mass in running order) som vi använder i Europa är bilens vikt + förare (75 kg) + alla vätskor (bensin, spolarvätska, oljor). Detta gör att det kan skilja mer än 100 kilo beroende på vilken marknad man tittar. Du har rätt vikt på din bil, troligen väger den lite mer än 1020 eftersom vi i Sverige oftast har högre specifikationer på våra bilar.
2014 ska det vara vikt med utrustning och tjänstevikt. 

Med vänlig hälsning / Best Regards


Mats Holmström
Homologation Manager
 
After Sales
Toyota Sweden AB
P.O. Box 1103, SE-172 22 Sundbyberg



--- Mitt svar på detta mail blev följande -----

Hej Mats!

Jag tackar ödmjukast för ditt svar. Kul att mailet hittade fram :)
 Jag hade väl på känn att man i Sverige plussar på ca 75 kg jämfört med många andra marknader. Dock vill jag ändå hävda att den vikt som ni valt inte stämmer på mitt fordon. Den stämmer troligtvis den tyngsta modellen jag hittat, dvs. för en Toyota Starlet med turbo som sägs ha en tjänstevikt på 951kg (enligt t.ex. http://www.carinf.com/en/e93049496.html). Då stämmer 1020 kg bättre. Eftersom den tyngsta Starlten har Turbo, Servo, luftkonditionering, plus kraftfullare delar för att tåla Turboeffekten osv.. så väger den mer, helt ok. Den vikten stämmer ju bra med Transportstyrelsens register.

Min slutsats är följande: Ni har troligen valt att rapportera den tyngsta modellen av Starlet till Transportstyrelsen? Rätt? Vad jag vet såldes inte ens turbovarianten i Sverige.

Min bil saknar alltså turbo, aircondition, servo och alla andra finesser som turbovarianten har, och väger inte mer än 834 kg (eller däromkring) i tjänstevikt enligt "Internet". Japp inkl alla vätskor! Bilen är ju väldigt basic.. Det torde enligt Europas regler bli 834 + 75 = 909 kg, cirka drygt hundra kilo mindre än vad ni rapporterat. Eftersom jag saknar en bilvåg har jag lite svårt mäta själv, men det kan givetvis göras.


Jämför t.ex. med en Nissan Micra av 1998 års modell, som är i ungefär samma storlek, den har en tjänstevikt på 850 kg enligt Transportstyrelsens hemsida. Regnr: GKH767


[EDIT/UPDATE efter att skickat mailet:, det visade sig att Micran jag tog upp i exemplet har en 1,0 liter motor, det är bättre att jämföra med en 1,3 liter motor, Tex regnr: ALR655 som har en tjänstevikt av 910 kg enligt registret]


Dess tjänstevikt ligger också enligt Internet i ungefär samma viktklass som min bil. Därför är det konstigt att ni fått till en siffra på 170 kg mer.. Don't ya think?

Jämför gärna vikter mellan Micran och Starlet på denna hemsida:
http://www.micra.com.au/community/message.php?messageid=17224

Vad har du för bevis att enklaste Starleten (dvs. min bil) väger 1020-75=945 kg? Mer än att du påstår det?

Mvh Per-Gunnar



----- Då fick jag följande svar från Mats Holmström -----

From: mats.holmstrom ----- AT------ toyota.  se
Date: Tue, 3 Sep 2013 09:27:55 +0200

Hej Per-Gunnar!


Vikterna är inte något vi höftar till, det är olika godkännandemyndigheter som fastställer dem och för in i godkännandet. Även om vi ville, får vi inte använda några andra uppgifter.
 

Med vänlig hälsning / Best Regards


Mats Holmström



--- Varpå jag svarade enligt nedan -----

Hej Mats!

Jag förstår att ni inte höftar till vikterna. För mig verkar det som att ni skickat det "godkännande" som finns för Turbovarianten till Transportstyrelsen. Som sagt Turbovarianten har vad jag vet inte ens sålts i Sverige.

Eftersom vikten inte verkar stämma så börjar jag ju även undra om andra uppgifter inte heller stämmer..
Det bästa vore väl om du tog fram varifrån uppgifterna som är rapporterade till Transportstyrelsen kommer, så att vi fick klarhet i detta.

Vad för koldioxid är rapporterat (gram/km)?

Kan vara intressant att jämföra med följande data tex:
http://www.helpfindmea.co.uk/cars/specs/toyota-starlet-specifications-479/starlet-hatchback-96-98-13-sportif-5dr-specifications-11456.aspx

Mvh Per-Gunnar

----Tyvärr fick jag inget vettigt svar den här gången heller.. ---

rom: mats.holmstrom----- AT ------- toyota.   se
Date: Tue, 3 Sep 2013 13:04:19 +0200
Hej Per-Gunnar!

Du får nöja dig med det svar du har fått, vi tänker inte rota mer i det här, du får gärna rota i det och kontakta uppgiftslämnarna i UK och Japan, men det är ganska meningslöst eftersom din bil är registrerad utifrån certifikatet och ingen annan har sett något fel med det.

Med vänlig hälsning / Best Regards


Mats Holmström



------------------   --

Det var den mailkonversationen det..Toyota verkar inte vilja kännas vid sitt fel och vill inte rota i det?!! Man skyller certifikat och att ingen annan sett något fel i det.. istället för att ta reda på fakta. Irriterande.
Kolla gärna att din bils datauppgifter:

No comments:

Post a Comment